top of page

זה הכל בראש שלך!

מס' ימים לפני הכנס, כשרשימת המשתתפים הייתה כמעט סגורה, מנהל האירוע הביע שביעות רצון נמוכה מכמות הנרשמים המעטה יחסית, לדעתו. ואם לדייק- הוא אפילו חשב שזה די כישלון. אולם, במהלך הישיבה הוא גילה לראשונה כי מספר המשתתפים עולה בעשרות אחוזים על מספר המשתתפים בכנס דומה שנערך חודשים קודם לכן. באותו הרגע הפך אותו מנהל האירוע מרוצה מאוד מהרשימה. הבטתי בו, הוא הרשה לעצמו להתרווח בכיסאו, חייך והתפנה להמשיך ולנהל את הדברים בהתלהבות. הוא גם חשב שכמות הנרשמים היא ממש הצלחה.

שימו לב לדבר מעניין, העובדות- כמות הנרשמים לכנס, נשארו אותן עובדות, דבר לא השתנה. למרות זאת, בתוך דקות ספורות, הפך האירוע הפוטנציאלי מאירוע מעורר דאגה, לאירוע מספק, מכישלון- להצלחה.

מדוע אני מספרת לכם את זה? כי אם תבחנו את החיים שלכם, תגלו שהמציאות שלכם- משמחת או מאכזבת, מעכבת או מעצימה, קיימת בעיקר אצלכם בתפיסה, לכם יש השפעה גדולה מאוד על איך נראים החיים שלכם. ומדוע כדאי לכם לשים לב לזה? כי זה יכול לשנות את חייכם, ממש ככה.

כשאנו בוחנים את המציאות שלנו אנחנו מגלים שרובה חיה בעצם בשפה, במילים. מה שאנחנו קוראים לו עובדות- מה שקיים באמת בפועל- הוא מאוד מצומצם. רוב החיים שלנו מורכבים ממחשבות, מרגשות ובמילים אחרות, מפרשנויות. הפרשנויות שלנו למה שקורה לנו.

הנה דוגמה קלאסית- קרה לכולנו- הגעתם בבוקר לעבודה, המנהל שלכם עבר לידכם ולא אמר לכם בוקר טוב. אלו הן פחות או יותר העובדות (גם על זה ניתן להתווכח…).

ומה קורה מפה? פה, מתחיל הסיפור שלכם. "המנהל שלי לא אוהב אותי, הוא לא מעריך אותי, הוא לא "סופר" אותי… זה בטח בגלל מה שאמרתי אתמול בישיבה…. לא הייתי צריכה להגיד את זה…." ועוד ועוד. הסיפור הזה, שנוצר עכשיו אצלכם, במי הוא קשור? נכון, בכם.

זה הזמן להבהיר ולומר שפרשנויות הן לא הבעיה, פרשנויות תמיד יהיו, כפי שאמרנו-זהו האופן שבו חיה המציאות שלנו. הבעיה מתחילה כאשר אנחנו מתייחסים לפרשנויות שלנו, כאילו הן האמת המוחלטת.

נמשיך עם הדוגמה של המנהל שלכם. עתה נבחין ונפריד בין העובדות- המנהל לא הסתכל עליכם (זה כל מה שקרה) לבין הפרשנות והשיחה, שמתקיימת ביניכם לבין עצמכם. כעת, האם ניתן למצוא פרשנות אחרת לסיבה בגינה המנהל שלכם לא הסתכל עליכם? אל תנסו לחפש את "האמת", אני גם לא אבקש מכם לאמץ שום פרשנות חדשה, המטרה היא להתבונן ולראות שקיימות אפשרויות נוספות.

קרוב לודאי שנוצרות להן פרשנויות חדשות כמו- המנהל היה עסוק, הוא טרוד, היה לו בוקר לא מוצלח, ועוד. אין זה מהותי מהי הפרשנות החדשה, שימו לב, שהפוקוס עבר מכם- אליו. ופה, חברים, ישנה עוד תגלית מרשימה- מסתבר, שלא הכל קשור בכם ואתם אינכם מרכז העולם!

ובמה כל זה יכול לעזור לכם? אם ממילא רוב החיים שלנו הם פרשנויות, אני רוצה להציע לכם לבחור את הפרשנויות שמקדמות אתכם, שמשרתות אתכם, את אלה שגורמות לכם לפעול באופן חיובי. בואו נבחן את ההתנהגות שלכם- איך אתם מתנהגים כשאתם מחליטים שלא אוהבים אתכם? ואיך, לעומת זאת, אתם מתנהגים בפרשנות השנייה, כשאתם בוחרים לראות שהמנהל עסוק או טרוד?

המיומנות שלכם לייצר את ההפרדה בין העובדות לבין הפרשנות והסיפור, תקבע פעמים רבות את הבחירות שלכם ואת הפעולות שלכם. הנה דוגמה נוספת שתמחיש את זה, הפעם מהחיים המקצועיים של כל מי שמנהל מכירות, יחידה עסקית בארגון או אפילו עסק עצמאי.

כאשר מנהלים עסק, יש דבר מאוד חשוב שצריך לעשות, אבל בד"כ- אנחנו לא ממש אוהבים לעשות אותו. יודעים מה זה? נכון- כל מיני שיחות מכירה או follow up.

נניח שהתקשרתם ללקוח פוטנציאלי 3 פעמים, גם השארתם הודעה, והוא לא חזר אליכם.

פרשנות ראשונה? נכון- הוא לא רוצה את מה שיש לכם להציע, הוא לא מעריך אתכם, זה בטח יקר לו, אתם לא מספיק טובים! ועוד סיבות נוספות שקשורות אליכם ולעסק שאתם מייצגים. שימו לב למלכודת. באותה העת, הפרשנות שלכם, בתפיסה שלכם, היא האמת המוחלטת. כאשר אתם מחזיקים בפרשנות הזו, שהיא כרגע "האמת" שלכם, כיצד אתם פועלים? כנראה שאינכם פועלים. הרי לא מעריכים אתכם ולא רוצים אתכם, מה הטעם?

עכשיו, אתגרו את עצמכם במציאת פרשנות אחרת לסיבה בגינה הלקוח הפוטנציאלי לא חזר אליכם. למשל- הוא עסוק מדי, הוא מתלבט וצריך עזרה, ועוד כל מיני פרשנויות, שהפעם- הן לא קשורות בכם. כעת, כאשר אתם מחזיקים בפרשנות האחרת, שלא קשורה בכם, כיצד אתם פועלים? סביר להניח שכשאתם בוחרים בפרשנות שמשרתת אתכם, זו שלא מציבה אתכם במרכז ולכן לא מערבת רגשות, אתם פועלים.

ובנימה אישית, הרבה מהעסקים שקידמתי, גם כמנהלת בארגון וגם כמנהלת עסק התאפשרו בזכות זה שבחרתי בפרשנות ששירתה אותי והניעה אותי לפעולה חיובית. אז בפעם הבאה זכרו שיש יותר מאפשרות אחת, בחרו לכם את האמת שמקדמת אתכם, מעצימה אתכם ומאפשרת לכם לפעול באופן שמשרת אתכם ואת המטרות שלכם.

והכנס העסקי אתם שואלים? הצליח, בטח שהצליח.

מאת: יפעת גרכט מנהלת את -Magnet I&G פיתוח מנהיגות וארגונים מצליחים, מרצה ומלווה מנהלים, עסקים וסתם אנשים נורמאליים. ולעיתים- כמו כולנו, פרשנית מדופלמת.

bottom of page